Dodawania kategorii w sklepach PrestaShop jest bardzo proste i nie wymaga większej znajomości platformy, mimo wszystko instrukcja dla części osób może okazać się przydatna. Gdy dodajemy produkt mamy dużą ilość opcji konfiguracyjnych do wypełnienia, w przypadku kategorii nie jest tak strasznie, ponieważ dostępna jest mniejszą ilość parametrów charakteryzujących dany katalog w sklepie.

Proces dodawania kategorii
1) Logowanie do zaplecza sklepu. Po prawidłowym wprowadzeniu danych zalogowania wyświetlona zostanie strona panelu administracyjnego. Aby zarządzać kategoriami należy przejść do zakładki

Główne ikony nawigacyjne
Dodaj nowy – możliwość wprowadzenia nowej kategorii lub podkategorii.
Importuj – przejście do narzędzie umożliwiającego automatyczny import kategorii z pliki csv (dla zaawansowanych).
Edytuj – przycisk, który umożliwia edycję kategorii, która została wcześniej zaznaczona “ptaszkiem”. Przy ewentualnym braku zaznaczenia edytujemy kategorię główną “home”.
Pomoc – pomoc związana z obsługą sklepu (niestety na chwilę aktualną dostępna jest angielska wersja językowa).
Kolejne rzędy tabeli stanowią wprowadzone pozycje z kategoriami, które możemy bezpośrednio edytować:
Góra / dół – przemieszczanie pozycji kategorii. Po odpowiednim ustawieniu kolejności będzie ona widoczna w bloku kategorii na stronie PrestaShop.
Włączanie / wyłączanie – dostępności kategorii. Opcja ta przydatna jest gdy chcemy aby wybrana kategoria nie była widoczna w sklepie dla Klientów (bez konieczności usuwania, przydatne w trakcie wprowadzania / zarządzania stanem magazynowym).
Edycja kategorii – przejście do strony gdzie wprowadzamy szczegółowe informacje dotyczące kategorii.
Usuwanie pozycji – przycisk umożliwia bezpośrednie usunięcie kategorii sklepu.


Widok okna tworzenie kategorii zawiera dane, które możemy przypisać wprowadzanej grupie produktów:
Nazwa – wprowadzamy frazę pod jaką kategoria będzie widoczna w sklepie.
Wyświetlanie – podobnie jak na liście dostępnych kategorii, możemy aktywować / dezaktywować widoczność kategorii dla Klientów sklepu.
Nadrzędna kategoria – w tym kroku podejmujemy decyzję czy nasza kategoria będzie kategorią główną, czy może jedną z podkategorii. Jeśli chcemy aby dodana pozycja był główną to ustawiamy zaznaczenie na Home. W przypadku gdy dodajemy podkategorię wybieramy przynależność, do którejś z wcześniej wprowadzonej kategorii.
Opis – wprowadzamy tekst, który będzie opisem kategorii / produktów znajdujących się wewnątrz.
Obrazek – podobnie jak produkty, kategorie również mogą mieć przypisane do siebie charakterystyczne ilustracje, które będą symbolizowały daną grupę produktów.
Meta tytuł – jest to tytuł / nazwa produktu, która będzie widoczna w wynikach szukania wyszukiwarek. W odróżnieniu od oryginalnej nazwy produktu, która będzie widoczna w sklepie możemy dodać dodatkowe inne słowa, które zachęcą do kliknięcia na nasz produkt np.: zamiast szafa biurowa pergo możemy wprowadzić elegancka szafa biurowa pergo bądź solidna szafa biurowa pergo.
Meta opis – podobnie jak tytuł może być zachęcający, posiadający najistotniejsze informacje opisujące zawartość kategorii, które zostaną wyświetlona w wynikach wyszukiwania.
Meta słowa kluczowe – pełnią mniej istotną funkcję, ponieważ część przeglądarek nie bierze ich pod uwagę. Są to słowa, które charakteryzują daną kategorię. Frazy po wpisaniu których Klienci mogą trafić do naszego sklepu, a dokładnie na stronę kategorii, której powinny dotyczyć.
Przyjazny URL – przyjazny URL jest to dodatkowy parametr, który zwiększa nasze zaufanie w oczach wyszukiwarek. Jest on zazwyczaj generowany automatycznie, pobierany z wprowadzonej nazwy kategorii. Jeśli chcemy możemy wprowadzić zmiany w nazwie przyjaznego linku, którego treść zostanie wyświetlona w pasku adresu przeglądarki (przykład przyjaznego linku: www.adres_twojego_sklepu.pl/1-nazwa-przyjaznego-url-kategorii).
Dostęp grupowy – dla jakich Klientów ta kategoria powinna być widoczna ? A kto nie powinien mieć dostępu do danej grupy produktów ?
Standardowo w sklepie wprowadzone są trzy grupy Klientów:
Odwiedzający (Visitor) – osoba, która nigdy wcześniej nie została “odnotowana” przez sklep, czyli nie realizowała zakupów w żaden ze sposobów. Jeśli chcemy aby kategoria była widoczna dla wszystkich w sklepie to zaznaczmy “ptaszek” przy każdej z pozycji.
Gość (Guest) – Klienci, którzy złożyli wcześniej zamówienie korzystając z zakupu bez rejestracji.
Klient (Customer) – Klienci zarejestrowani w sklepie (posiadają konto).
Po wprowadzeniu powyższych informacji klikamy